Oplossingen Oplossingen en knowhow
Daarom Stratech Leisure
Over ons team
Producten Reserveringssysteem Stratech Booking
Stratech Booking
Ontdek Stratech Booking
Nieuws & Kennis Listing highlighted cards - Logo
Leisure in Business
Lees meer
Over ons Succesverhalen Stratech Leisure
Succesverhalen
Lees meer
Contact Plan adviesgesprek
Oplossingen Oplossingen Oplossingen en knowhow
Daarom Stratech Leisure
Over ons team
Producten Producten Reserveringssysteem Stratech Booking
Stratech Booking
Ontdek Stratech Booking
Nieuws & Kennis Nieuws & Kennis Listing highlighted cards - Logo
Leisure in Business
Lees meer
Over ons Over ons Succesverhalen Stratech Leisure
Succesverhalen
Lees meer
Contact Contact Zoeken Plan adviesgesprek
Nieuws & Kennis Blog | Stratech Leisure

Lees in 2 minuten

Gepubliceerd op 20-04-2022

Nieuws Blog Benchmark
Elien Koster

Leisure Specialist

Benchmark update | April 2022

Hoe hebben de Paasdagen gepresteerd? En hoe staat het met de boekingen voor de meivakantie, Hemelvaart en Pinksteren?

Ieder jaar is het weer spannend: wat doet het weer met Pasen? De weergoden waren ons dit jaar goed gezind waardoor iedereen heeft kunnen genieten van een zonovergoten weekend. 

Wat zien we daarvan terug in de boekingen? Zijn er last minute nog veel boekingen gemaakt? En helpt het mooie weer nog mee in de boekingen voor de meivakantie, Hemelvaart en Pinksteren?

 

Een Paasweekend met een gouden randje

Traditioneel is het Paasweekend niet de beste van alle feestdagen. April doet immers wat hij wil en het weer kan alle kanten op gaan. Maar dit jaar sloeg het gelukkig de goede kant op en heeft iedereen kunnen genieten van een zonovergoten weekend. Natuurgebieden liepen vol en ijscowinkels konden de vraag bijna niet aan. Ook de recreatieondernemers hebben hiervan geprofiteerd!

In onze vorige update schreven we al dat Pasen qua omzet en reserveringen goed liep, vooral omdat Kamperen ten opzichte van vorig jaar veel meer werd geboekt. Nu we de cijfers achteraf bekijken zien we inderdaad dat de omzet voor Kamperen dit jaar 243,1% hoger ligt dan in 2022, waar dat voor Verhuur 92,3% is. 

Niet alleen het weer was dus perfect, ook qua omzet heeft de Nederlandse markt niet veel te klagen gehad. Van meerdere ondernemers hoorden we bovendien dat het Paasweekend last minute toch nog was volgeboekt, terwijl ze dat niet helemaal meer hadden verwacht. In tegenstelling tot het artikel dat vorige week door Nu.nl werd gepubliceerd na een interview met NBTC, wisten ook de Duitsers onze parken en campings in grote getale weer te vinden dit weekend.

 

Ook Pinksteren en Hemelvaart zien er rooskleurig uit

In lijn met het Paasweekend lopen ook de weekenden van Hemelvaart en Pinksteren qua omzet flink voor ten opzichte van vorig jaar. In 2021 was er halverwege april nog steeds veel onzekerheid wat de stijging van dit jaar verklaart. Echter is deze stijging vooral veroorzaakt door vroegboekers. De laatste 30 dagen zien we dat het aantal reserveringen, en daarmee de omzet, achterblijven ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar met respectievelijk 17,2% en 32,9%.

Het is echter niet vreemd dat de boekingen de afgelopen 30 dagen afnemen ten opzichte van vorig jaar, omdat iedereen toen vrij last minute boekte en er dit jaar veel mensen zijn die zichzelf wilden verzekeren van een plekje. Er is dus simpelweg niet meer zoveel beschikbaar op dit moment als vorig jaar het geval was.

 

De meivakantie is stabiel in vergelijking met vorig jaar

Van de speciale perioden in het voorjaar is de meivakantie de enige die vrij stabiel is ten opzichte van 2021 (-0,2% in omzet). Kamperen loopt daarbij 5,2% voor terwijl Verhuur 3,1% achter loopt versus vorig jaar. Maar als het weer nog een tijdje doorgaat zoals afgelopen week het geval was, dan kan ook hier nog een mooie last minute boekingspiek ontstaan!

Wil jij ook graag inspelen op onder andere last minute pieken zoals we vorige week zagen? Dynamic Pricing kan je goed helpen om je prijzen te monitoren en snel aan te passen waar nodig. Zo kun je snel inspelen op een sterk verhoogde vraag en zorg je dat je aanbod tegen de best mogelijke prijs wordt geboekt. Neem gerust contact met ons op voor de mogelijkheden.

 

Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie

Met de Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie heb je inzicht in je eigen prestaties ten opzichte van vorig jaar én van de markt aan de hand van belangrijke KPI's als Bezettingsgraad (OCC)Gemiddelde prijs per nacht (ADR) en Omzet (RevPAR).

Met behulp van de Benchmark kun je zien of jouw recreatiebedrijf echt goed presteert en stelt je in staat de behaalde resultaten in het juiste perspectief te plaatsen. Door deze inzichten kun je betere en onderbouwde beslissingen nemen. Op basis hiervan kun je:

  • Marketingbudget op het juiste moment inzetten
  • Meer rendement uit je accommodaties halen
  • Hogere bezettingsgraad realiseren
  • Meer omzet genereren

Meld je aan voor onze Benchmark Update

Wij schrijven regelmatig blogs over de trends die we zien in de recreatiemarkt, op basis van de gegevens uit de Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie. Wil je als eerste op de hoogte worden gehouden over deze trendinformatie? Meld je dan aan voor de Benchmark Update en ontvang nieuwe updates automatisch in je inbox!

Ja, ik meld me aan

Ontvang periodiek de nieuwste Benchmark Update als eerste in je inbox!

Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie

Stratech Benchmark

De Stratech Benchmark geeft je inzicht in je eigen prestaties ten opzichte van vorig jaar én van de markt aan de hand van belangrijke KPI's als Bezettingsgraad (OCC), Gemiddelde prijs per nacht (ADR) en Omzet (RevPAR).

Plaats jouw resultaten in het juiste perspectief en neem beter onderbouwde beslissingen:

  • Zet marketingbudget op het juiste moment in
  • Haal meer rendement uit je accommodaties
  • Realiseer een hogere bezettingsgraad
  • Genereer meer omzet
Ontdek Stratech Benchmark