Lees in 3 minuten
Gepubliceerd op 22-12-2021
Nieuws Blog BenchmarkSanne Potze
Leisure Specialist
Benchmark update | December 2021
Hoe heeft de recreatiebranche in 2021 gepresteerd en wat kunnen we op dit moment zeggen over de boekingen voor 2022?
Het is alweer het laatste benchmark blog van dit jaar. Opnieuw een tumultueus jaar, vol onzekerheid maar ook vol gasten die de parken en campings in Nederland wisten te vinden.
Veel ondernemers geven aan dat 2021, ondanks alles, opnieuw een succesvol jaar is geweest. Maar wat zien we daarover terug in de cijfers? En wat kunnen we op dit moment zeggen over de boekingen voor 2022?
Sinds de laatste update hebben wij een succesvolle editie van de Recreatie Vakbeurs bijgewoond en daar veel ondernemers kunnen spreken. Iedereen geeft aan dat 2021 ondanks alles, of wellicht juist daardoor, opnieuw een succesvol jaar is geweest voor de branche. Wordt dit bevestigd door onze Benchmark Verblijfsrecreatie? En hoe staat het momenteel met de boekingen voor 2022?
2021 gaat de boeken in als een zeer succesvol jaar
Over de gehele markt gekeken, zien we een totale omzetverhoging van 22,2% tegenover een verhoging van het aantal reserveringen van 14,9%. Dit is echter inclusief jaarplaatsen, seizoenplaatsen en ligplaatsen en geeft daardoor een enigszins vertekend beeld. Filteren we deze benchmarktypes uit de cijfers, dan is de omzetverhoging zelfs 26,3% tegen een verhoging van 16,7% van het aantal reserveringen.
Als we hierop inzoomen, zien we dat de verhoging voornamelijk komt door een hogere bezettingsgraad. Waar deze in 2020 41,58% was, is deze dit jaar 53,83%. De gemiddelde nachtprijs is daarbij gestegen van € 69,48 naar € 70,85. De combinatie van de bezetting en de nachtprijs is de RevPAR: revenue per available room, oftewel de omzet per beschikbaar object. Deze ligt voor 2021 32,0% hoger dan in 2020:
Alle speciale periodes presteerden dit jaar beter dan vorig jaar
We hebben al vaker geschreven dat 2020 natuurlijk een heel gek jaar is geweest voor onze branche. Zeker gekeken naar alle speciale periodes gedurende een jaar, dus alle feestdagen en vakanties. Corona kwam vorig jaar al in februari om de hoek kijken en Pasen en Hemelvaart vielen precies in de eerste onzekere periode. Pinksteren was het moment dat alles weer een beetje open mocht en ook de zomervakantie was voor de meeste parken vrij geslaagd, waarna de herfstvakantie opnieuw in het gedrang kwam. Dat zie je ook duidelijk terug in het verschil in RevPAR van dit jaar versus die van vorig jaar.
De kerstvakantie van 2021 kent veel last minute boekingen
Sinds de persconferentie van 14 december zien we een flinke stijging in het aantal boekingen voor de (verlengde) kerstvakantie. Het lijkt erop dat veel mensen hebben besloten maar het meeste van die week te maken en een weekje op vakantie te gaan naar een park. We hoorden het al eerder in het nieuws, maar ook wij zien dit terug in de cijfers. In de afgelopen 7 dagen zijn er 47,9% meer reserveringen gemaakt voor de rest van het jaar dan vorig jaar het geval was in dezelfde week. Of we voor deze week hetzelfde patroon gaan zien is nog maar de vraag, gezien de lockdown die dit weekend is ingegaan.
2022 kent een veelbelovende start
Parken zetten hun aanbod voor het volgende jaar steeds eerder open. Hierdoor hebben gasten de mogelijkheid om bijvoorbeeld al tijdens hun Hemelvaartsverblijf te boeken voor Hemelvaart van het daaropvolgende jaar. Dit is deels een verklaring voor de cijfers die we op dit moment zien voor 2022. De boekingen year to date (YTD) lopen 30,5% voor tegen een omzetverhoging van 73,7%.
Hierin zien we vooral een stijging voor verhuurobjecten, waar de omzet voor 2022 op dit moment 109,9% hoger ligt dan vorig jaar op hetzelfde moment het geval was voor 2021.
Al met al kunnen we niet ontevreden zijn met de jaren die achter ons liggen en het vooruitzicht van 2022. Dit is al tijdens de eerste week van het nieuwe jaar gebleken, waarin Nederlanders opvallend meer vakanties in eigen land boekten vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Lees hierover meer in de Benchmark Newsflash van 11 januari 2022.
Heb jij bij het zien van deze cijfers de indruk dat er voor jouw bedrijf meer uit deze situatie te halen is? Denk dan eens na over het concept Dynamic Pricing, waarbij je eenvoudig je prijzen aanpast op basis van de vraag. Neem hiervoor gerust contact met ons op.
We willen jullie bedanken voor het lezen van deze blogs in 2021 en staan uiteraard ook volgend jaar weer graag voor jullie klaar met nieuwe inzichten. Via deze weg wensen we jullie voor 2022 een eigen variant toe op een 2G jaar: veel Geluk en Gezondheid. Tot volgend jaar!
Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie
Met de Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie heb je inzicht in je eigen prestaties ten opzichte van vorig jaar én van de markt aan de hand van belangrijke KPI's als Bezettingsgraad (OCC), Gemiddelde prijs per nacht (ADR) en Omzet (RevPAR)..
Met behulp van de Benchmark kun je zien of jouw recreatiebedrijf echt goed presteert en stelt je in staat de behaalde resultaten in het juiste perspectief te plaatsen. Door deze inzichten kun je betere en onderbouwde beslissingen nemen. Op basis hiervan kun je:
- Marketingbudget op het juiste moment inzetten
- Meer rendement uit je accommodaties halen
- Hogere bezettingsgraad realiseren
- Meer omzet genereren
Meld je aan voor onze Benchmark Update
Wij schrijven regelmatig blogs over de trends die we zien in de recreatiemarkt, op basis van de gegevens uit de Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie. Wil je als eerste op de hoogte worden gehouden over deze trendinformatie? Meld je dan aan voor de Benchmark Update en ontvang nieuwe updates automatisch in je inbox!
Ontvang periodiek de nieuwste Benchmark Update als eerste in je inbox!
Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie
Stratech Benchmark
De Stratech Benchmark geeft je inzicht in je eigen prestaties ten opzichte van vorig jaar én van de markt aan de hand van belangrijke KPI's als Bezettingsgraad (OCC), Gemiddelde prijs per nacht (ADR) en Omzet (RevPAR).
Plaats jouw resultaten in het juiste perspectief en neem beter onderbouwde beslissingen:
- Zet marketingbudget op het juiste moment in
- Haal meer rendement uit je accommodaties
- Realiseer een hogere bezettingsgraad
- Genereer meer omzet
Kennisbank
Gerelateerde andere artikelen
Lees in 3 minuten
Benchmark Update | September 2023
Hoewel de hoeveelheid zon en temperatuur in de zomermaanden juli en augustus normaal waren, was het weer af en toe behoorlijk wisselvallig. In de maand juli...
Linda Olde Riekerink
Marketeer
Lees in 3 minuten
Nooit meer ontevreden gasten met Stratech Booking
Vraag je aan de gemiddelde recreatieondernemer waar hij het meest gelukkig van wordt, dan staat “blije gasten” over het algemeen met stip op nummer één. Dit is...
Carmen Kattenpoel
Medewerker Verkoop Binnendienst
Lees in 3 minuten
Nieuw in onze Channel Manager: Glampings.com
Onlangs hebben we Glampings.com toegevoegd aan onze Channel Manager.
Stratech Leisure
Marketing
knowhow
knowhow
Wij maken recreatiebedrijven beter met onze innovatieve softwareoplossingen en ervaring. We staan náást de ondernemer met als belangrijkste doel: jou nóg succesvoller maken.
[WEBINAR] Terugblik 2023 & Vooruitblik 2024. Claim jouw plekje!
Geen omkijken meer naar boekingen voor De Wâldsang